Projekt   Papír- pomletý

Více fotografií viz: Fotogalerie 2011/12

 

Vážení rodiče,

Sdružení TEREZA a IKEA Česká republika, s.r.o. vyhlásili grantovou výzvu pro školy zapojené v mezinárodním programu Les ve škole - škola v lese (naše škola je zapojená).  
Záměrem grantové výzvy bylo  podpořit projekty realizované v rámci Dne Země k zlepšení životního prostředí školy nebo zmírnění jejího dopadu na životní prostředí.
Během podzimu jsme  zaslali projekt s názvem Papír – pomletý strom a s radostí vám oznamujeme, že náš projekt byl vybrán mezi 20 nejlepších projektů.

Každý projekt bude podpořen minimální částkou 8 000 Kč a maximální částkou 20 000 Kč; celkově bude mezi projekty rozděleno 310 000 Kč. Finanční podpora bude poskytována Sdružením TEREZA. Peníze budou rozděleny podle toho, kolik škola získá hlasů. Hlasovat budou  zaměstnanci IKEA ČR a členové IKEA FAMILY. 

Vás milí rodiče prosíme o vaši podporu. Prosíme, prohlédněte si internetové stránky www.spolusvami.cz., kde naleznete seznam škol, mimo jiné i naši malou školičku, a podpořte náš projekt. Název: Papír pomletý strom – Ropice. Prosím učiňte, tak, co nejdříve. K tomu, aby jste mohli hlasovat je třeba být registrovaný v Ikea Family. Registrace je bezplatná.  Bližší informace o projektu, zejména o jeho průběhu, cílech, aktivitách pro vaše  děti naleznete na našich internetových stránkách školy. Děkujeme za vaši podporu.    Mgr. Pavla Palonca

Více viz: Osnova projektu Papír - pomletý strom.docx (102 kB)

 

 

 Zahájení a seznámení s projektem Papír - pomletý strom

 

Ve črtvrtek  12. dubna jsme se 4. a 5. ročníkem českých a polských dětí zahájili projekt Papír – pomletý strom. Děti se sešly ráno ve třídě 4. a 5. ročníku a po úvodním přivítání, seznámení s průběhem projektu, stanovením pravidel jsme se pustili do práce. Děti měly za úkol napsat, jaký užitek poskytuje strom a v čem je důležitý, po té jsme se zamysleli, co potřebuje k tomu, aby vše poskytoval kvalitní – při tom jsme si zahráli hru na strom. Děti přišly samy na to, že les mimo jiné poskytuje dřevo, které je surovinou pro výrobu papíru.

Po té jsme se podívali, jak se vyrábí papír ze dřeva – využili jsme vytvořenou prezentaci na interaktivní tabuli. Děti se zamyslely nad otázkami: A co u nás ve škole? Odkud máme papír? Co s ním děláme, když doslouží? Prohlédli jsme si prezentaci: Jak třídíme papír u nás ve škole  a jak se vyrábí papír recyklovaný. Zamysleli jsme se, který způsob je šetrnější k životnímu prostředí a jestli existuje jiný způsob výroby papíru. Na tyto  a další otázky se pokusíme během projektu najít odpověď. Již v úterý 17. 4. se vydáme do papíren ve Velkých Losinách, kde budeme papír vyrábět a prohlédneme si jeho výrobu.

Děti mají za úkol během příštího týdne sbírat materiál o papíru (výroba, recyklace atd.), který využijí v pátek 20. 4. při výrobě posterů (plakátů), které budou rodiče a další zájemce informovat o našem projektu. Vše bude prezentováno na výstavce 17. 5. 2012, která bude součástí besídky u příležitosti Dne matek.

 

 

 

Realizace projektu

 

  Dne 19. 4. 2012 Výroba posterů k projektu

 

Děti již v úvodu projektu byly rozděleny do 8 skupin. Každá skupina zpracovávala jedno téma.

Názvy témat, které děti za pomocí učitelek zpracovávaly:

Výroba papíru ve Velkých Losinách

Výroba papíru ze dřeva

Výroba papíru recyklovaného

Druhy papíru

My a výroba ručního papíru ve Velkých Losinách

Historie papíru

Bavlna, len – materiál pro výrobu papíru v Losinách

Děti zpracovávaly informace podle předem zadaných kritérií. Po skončení proběhlo zhodnocení posterů žáky a učiteli. Děti uvedly, že nejšetrnější je odpad netvořit, předcházet vzniku, šetřit papírem, po té jej třídit a recyklovat.

Výstava posterů proběhne v prostorách  školy květen -  červen. Ekotým po té s paní učitelkou sestavil 2 otázky, na které budou moci odpovědět rodiče při příležitosti výstavky k projektu.

Otázka:

  1. Uveďte 3 způsoby výroby papíru…………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………

  1. Uveďte, který způsob je šetrnější k životnímu prostředí, pořadí očíslujte. 1 – nejvíce šetrný, 3 – nejméně šetrný.

Výroba papíru ze dřeva ……………………….

Snažím se předcházet vzniku odpadu – neplýtvám papírem …………….

Výroba papíru recyklací………………………

 

Den 20. duben je vyhlášen jako Den Země

 

Naše škola v rámci tohoto dne zrealizovala  projekt Papír – pomletý strom pro děti 1. – 3 ročníku české a polské Základní školy. 

Všechny děti se ráno sešly v I. třídě a projekt mohl být zahájen. Děti v rámci projektu zkoumaly papír se zavřenýma očima, sluchem, hmatem, čichem. Po té si svůj papír hledali mezi ostatníma papíry.  Přemýšlely o tom, proč je tolik druhů papíru a co je z papíru vyrobeno. Vše nakreslily a vytvořily společný poster – Vše, co je vyrobeno z papíru. Přemýšlely z čeho je papír vyrobený (dřevo). Rozdělily se do 6 skupin, složily obrázek (výroba papíru ze dřeva). Seznámily se za pomocí učitelky s procesem výroby papíru. Při výrobě se spotřebovává  dřevo, energie, voda. Žáci přemýšleli, jak můžeme stromy ušetřit. Zopakovali jsme eko pravidlo školy – šetříme papírem a jak šetříme... Děti si namalovaly svůj strom, dozvěděly se, že je papír  z vláken, obsažených ve stromě. Všechny stromy jsme dali na hromadu – les. Za pomocí učitelky si zahrály na výrobu papíru ze svých vyrobených stromů. Pomocí dramatické hry Výroba papíru jsme je odvezli do papíren, kde měly být pomlety a měl být z nich vyroben papír… Děti se rozhodly stromy zachránit. Co musíme udělat proto, abychom nekáceli tolik stromů? Papír třídíme, recyklujeme – využili jsme  pomůcky, které vytvořily děti ze 4. 5. ročníku v rámci svého projektu. Jak ještě šetříme papír a zároveň stromy? Neplýtváme…

Na závěr si děti vyrobily svůj ruční papír z novin. Papír se dětem povedl, ozdobily si jej předem vylisovanými květinami. Děti si uvědomily, že odpadky škodí přírodě a spolu s paní ředitelkou a paní učitelkami šly zachránit okolí školy od odpadků. Projekt se povedl a všem se nám moc líbil.

  

 Hodnocení projektu Papír – pomletý strom žáky  4. 5. ročník

 

Ke zhodnocení průběhu projektu žáky nám posloužil dotazník, který žáci 4. a 5. ročníku vyplnili po skončení hlavní části projektu – (seznámení s projektem, exkurze do Velkých Losin, výroba posterů). Dotazník obsahoval otázky zaměřené na vědomosti, postoj k celému projektu.

Vědomostní

      1. Napiš, který druh výroby papíru je šetrnější k životnímu prostředí, uveď proč..

Děti uváděly:

Recyklovaný, protože se nemusí pořád kácet stromy.

Ruční, protože se neničí stromy – obydlí pro živočichy.

Ze zbytků papíru, protože nemusíme stále brát nové papíry. Ruční, šetříme vodu.

Ruční, protože se při výrobě nepoužívají chemikálie.

Recyklovaný – šetříme dřevo.

Recyklovaný, protože se dělá ze starého, použitého papíru a tím chráníme les. 

Ruční papír z Velkých Losin, nepoužívají se umělá barviva a lepidla.

Šetrný je recyklovaný, protože ho můžeme použít znovu, ale lidé musí papír třídit.

                  

  1. Co jsem se v projektu naučil…

Děti uváděly:

Jak se vyrábí papír – různé způsoby.

Vyrábět ruční  papír a psát brkem.

Že se v roce 1516 vyrobil  1. papír ve Velkých Losinách.

Papír se vyrábí také ze lnu, bavlny.

Papír ve Velkých Losinách se vyrábí asi 400 let.

Stromy musíme chránit a šetřit papírem.

Papír se nevyrábí jenom ze dřeva.

Že  se papír z Velkých Losin posílá prezidentům.

Jak se ruční papír suší.

 Naučil jsem se vyrábět obálky, pečeť.

 Naučil jsem se z čeho se vyrábí ruční papír.

 

Postoj žáka k celému projektu

1.  Co se mi  v projektu líbilo, nelíbilo….

Děti uváděly:

Líbilo se mi, že jsem mohl jet do papíren ve Velkých Losinách.

Jak jsme ve Velkých Losinách vyráběli ruční papír.

Úplně všechno se mi líbilo.

Jak jsme se učili o stromech a papírech.

Jak jsme vyráběli papír, pečeť, obálku, tisk obrázku, psát na papír brkem.

Líbily se mi stroje na výrobu papíru.

Jak jsme vyráběli společně plakáty.

Filmy, jak se vyrábí papír v moderní době a ve Velkých Losinách.

Nelíbilo se mi, že je jenom jedna ruční papírna v ČR.

Že jsme ve skupině nespolupracovali.

 Nelíbilo se mi, že cesta autobusem trvala tak dlouho.

 

b) Hodnocení žáky  2. 3. ročník

Ke zhodnocení průběhu projektu žáky 2. 3. roč. mi posloužila odpověď žáků na 1 otázku a obrázek od dětí z 2. a 3. ročníku.  Děti reflektovaly po Dni Země – Papír pomletý strom (Zachránili jsme strom, zachráníme okolí školy od odpadků).

  1. Co jsem se naučil:

Naučila jsem se vyrábět ruční papír z novin. Natrhám kousky novin a dám je do teplé vody rozmočit. Přes noc se papír rozmočí a 2. den dáme hmotu na síto a houbičkou odstraníme vodu, přeneseme na suché noviny a necháme uschnout. Nalepíme vylisované květiny.

Příroda se musí chránit, že strom má vlákna ze kterých se dělá papír.

Musíme papírem šetřit.

Jak chránit stromy, jak mít čistou přírodu, jak třídit odpad, že se nemáme hádat a rušit ostatní při práci.

Že se z papíru vyrábí noviny, sešit, papírová čepice, krabice, že je příroda důležitá.

Jak ve škole šetříme papírem a jak třídíme odpad.

Jak se dělá papír ze dřeva a, kde se potom odváží.

Naučila jsem se, že Den Země je 20. dubna.

Naučila jsem se, že existuje více druhů papíru.

  1. Obrázek reflexe: Co se mi nejvíce líbilo.

Děti nejvíce malovaly vlákna stromu – základ pro výrobu papíru ze dřeva

Jak vyráběly ruční papír

Jak se získává dřevo pro výrobu papíru – smutné stromy

Jak děti uklízeli odpadky v okolí školy – najdeme i pohozené papíry? Jak se tam dostaly?

Jak škodí odpadky přírodě?

 

 

 Zapsala Mgr. Pavla Palonca